Skip to main content

دستیابی به سیستم سرمایشی خورشیدی در ایران


تابش خورشید و مصرف در سیستم سرمایشی همچنان که وجود ۳۰۰ روز آفتابی زمینه بسیار مفیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین برق در اختیار کشور می‌گذارد، از طرف دیگر وجود چنین تابش و متعاقباً تولید انبوه گرما در کشور نیاز مردم به سیستم‌های سرمایشی را چند برابر می‌کند. همچنین در مقایسه کلی سیستم‌های […]

تابش خورشید و مصرف در سیستم سرمایشی

همچنان که وجود ۳۰۰ روز آفتابی زمینه بسیار مفیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین برق در اختیار کشور می‌گذارد، از طرف دیگر وجود چنین تابش و متعاقباً تولید انبوه گرما در کشور نیاز مردم به سیستم‌های سرمایشی را چند برابر می‌کند.

همچنین در مقایسه کلی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های سرمایشی مصرف بسیار بیشتری دارند و یا به زبانی دیگر برای کاهش یک درجه دما انرژی بیشتری در عمل مصرف می‌شود تا افزایش یک‌درجه‌ای دما.

این مسئله پیوند بین سیستم‌های سرمایشی و انرژی خورشیدی را بسیار راهبردی‌تر می‌کند و اگر نتوان انرژی خورشیدی را در این مجرا قرارداد، شاهد روزافزون مصرف بسیار زیاد برق، هدررفت منابع کشور و گرمایش خطرناک مناطق شهری و روستایی خواهیم بود. ازاین‌رو دستاوردهای این حوزه بسیار ارزشمند و راهبردی می‌باشند.

 

 

دستیابی به سیستم سرمایشی خورشیدی در ایران

به‌تازگی یک استاد ایرانی با همکاری دانشجویانش در دانشگاه علوم و تحقیقات توانسته‌اند سیستمی را طراحی کنند که با جذب گرمای خورشید، انرژی لازم برای سرمایش در خانه‌ها را تأمین می‌نماید.

در این سیستم که ساخت تمام تجهیزات و طراحی آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است، با استفاده از یک بشقابک به قطر دو متر، یک ردیاب و جاذب، انرژی خورشیدی به سرما تبدیل می‌شود.

انرژی خورشید در این سیستم پس از جذب توسط جاذب، سبب گرم شدن روغن موجود در سیکل روغن طراحی شده می‌شود و درنهایت این حرارت توسط سیستمی جذبی به سرمایش تبدیل خواهد شد.

برتری‌های سیستم سرمایشی خورشیدی ایرانی

از مزیت‌های این سیستم سرمایش خورشیدی می‌توان به ثابت بودن جاذب آن در سطح فنی اشاره کرد، علاوه بر آن به گفته دکتر سلیمانی مهر طراح و سازنده آن، سیستم قابلیت آن را دارد که در آینده‌ای نزدیک سیستم سرمایش کل واحد را تأمین کند و کمک نماید که بخش وسیعی از سیستم‌های سرمایش خانگی معمول به سیستم سرمایشی خورشیدی بهبود پیدا کنند و به‌صورت طبیعی، بخش زیادی از انرژی برق کشور برای تأمین مخارج ارزی و سایر درامدهای ملی صادر گردد.
مبع:http://moqavemati.net/51841/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *